کمپرسور و انواع آن :

کمپرسور یکی از دستگاه های مکانیکی است که امروزه در صنایع کوچک و بزرگ کاربرد فراوانی دارد. در واقع کار کمپرسور، ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور است، که در آن گاز به مایع تبدیل می شود و حجم گازی که باید متراکم شود، بستگی به میزان جابجایی پیستون کمپرسور دارد. کمپرسور ها انواع مختلفی دارند مانند اسکرال ، پیستونی ، اسکرو و ...

 

کمپرسورهای رفت و برگشتی(سیلندر- پیستونی) :
این کمپرسورها انرژی خود را از نیروی برق تاًمین کرده و مراحل کارکرد آنها به شرح زیر میباشد .

در مرحله اول : در این مرحله کمپرسور با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی پیستون موجود در سیلندر را به سمت پایین برده و همزمان با بازشدن سوپاپ های ورودی به کمپرسور عمل مکش را انجام داده و گاز کم فشار که از اواپراتور خارج می شود را وارد سیلندر می نماید.

مرحله 2 : در این مرحله با بسته شدن سوپاپ های ورودی و بالا کشیدن سیلندر گاز توسط کمپرسور فشرده شده و دارای فشار مطلوب می باشد.

مرحله 3: در این مرحله سوپاپ خروجی باز می شود و گاز با فشار بالا به سمت کندانسور رانده می شود و این مراحل به صورت مداوم انجام می شوند.

 

کمپرسورهای اسکرال :
این کمپرسورها معمولا به صورت ساختار ظاهری استوانه ای می باشند و تشکیل شده از دو مارپیچ ثابت و متحرک است و با چرخش مارپیچ متحرک عمل مکش انجام می شود و گاز به داخل کمپرسور راه می یابد و پس از افزایش فشار و متراکم سازی ،گاز از کمپرسور به سمت کندانسور رانده می شود.

کمپرسورهای اسکرو :
این کمپرسورها تشکیل شده از یک سیلندر بزرگ می باشند که در درون خود دو روتور مارپیچی نر و ماده دارند ، روتور نر به وسیله انرژی الکتریکی شروع به حرکت کرده و روتور ماده نیز به حرکت در می آورد. در این مرحله عمل مکش انجام شده و گاز مبرد میان دو روتور قرار گرفته و پیوسته به سمت خروجی حرکت کرده و با توجه به نحوه ساخت مارپیچ ها فشرده میشود و فشار گاز افزایش میابد و گاز پرفشار به سمت کندانسور به حرکت در می آید و به علت ساختار کمپرسور های اسکرو میتوال ظرفیت خروچی گاز مبرد را در ان کنترول کرد